Docly Child

Hoe kan ik mijn propositie verbeteren?

Estimated reading: 4 minutes 172 views

We hebben het bij Gigaleads vaak over het belang van een goede propositie. Er wordt jaarlijks meer dan 200 miljard dollar uitgegeven aan marketing via sociale media, dus er zijn nou eenmaal veel concurrenten.

Waar we in 2018 nog eenvoudig leads konden genereren zonder enige aanbieding, is het door de hogere concurrentie tegenwoordig, belangrijker dan ooit om een unieke propositie te bedenken.

Deze propositie moet aan een aantal zaken voldoen om succesvol te zijn:

  • Moet direct duidelijk zijn
  • Wekt een gevoel van urgentie op
  • Een aanbieding, korting of ander tastbaar voordeel bevatten
  • Garantie bieden aan je klant

Laten we even in detail door deze vier punten heen lopen:

Duidelijk / Specifiek

Als het niet direct duidelijk is waar je propositie over gaat en wat de voordelen zijn, ga je niemand kunnen overtuigen om iets van jou te komen. Voorbeelden van een duidelijke propositie zijn:

  • Bespaar tot 800 euro met zonnepanelen
  • Gegarandeerd 30 leads, of je geld terug
  • Bespaar 500 euro per jaar door isolatie
  • Maak je zolder 4m2 groter met dakkapellen

Met een duidelijke propositie zoals de bovenstaande snapt iedereen direct waar het over gaat en trek je sneller de aandacht dan met een zweverige propositie waar je om de feiten heen draait.

Urgentie

Sommige mensen houden van direct actie ondernemen en andere mensen stellen actie nemen liever uit. Om de tweede groep mensen al vanaf je propositie te overtuigen om snel actie te ondernemen, is het belangrijk dat je propositie een vorm van urgentie opwekt.

Dit kunnen we op meerdere manieren tackelen:

  • Tijdslimiet (tot het einde van de maand geldig, zomer/winterkorting etc.)
  • Beperkte beschikbaarheid (nog 3 plekken over, alleen de eerste 10 klanten etc.)
  • Exclusiviteit (slechts 1 bedrijf per branche in jouw stad etc.)

Door gebruik maken van urgentie in je propositie zullen meer mensen direct actie ondernemen en zullen we dus ook leads genereren die warmer zijn en de kans dus groter is dat ze iets van je gaan kopen.

Voordeel

Als al je concurrenten met voordelen en aanbiedingen in de vorm van geld strooien, heeft het voor een potentiële klant geen zin om met jou in gesprek te gaan als jij helemaal geen voordelen biedt aan je klanten.

Hoewel een goede kwaliteit een heel goed voordeel is, kun je dat niet aan onbekenden op sociale media wijs maken. Daarom moeten we een goed voordeel in de vorm van geld bedenken voor jouw diensten.

Een aantal voorbeelden van voordelen die je kunt aanbieden in je nieuwe propositie:

  • Een eenmalige/maandelijkse/jaarlijkse besparing
  • Een korting van een bepaald bedrag of percentage
  • Een verhoogde waarde van bijvoorbeeld de woning
  • Een bedrag dat mensen kunnen verdienen
  • Een aantrekkelijke lage prijs voor je producten

Vergeet niet dat je met leads van Gigaleads normaliter niet om prijs hoeft te vechten. Je kunt een bepaalde korting bijvoorbeeld in je prijs stoppen waardoor je eigenlijk hetzelfde vraagt als normaal, maar voor de klant lijkt het alsof deze een korting krijgt.

Door gebruik te maken van een voordeel zullen mensen sneller geïnteresseerd zijn om met je in gesprek te gaan. Als dit voordeel duidelijk genoeg is en uitgedrukt kan worden in geld, zullen we een grotere kwantiteit aan leads kunnen genereren.

Garantie

Door een ijzersterke garantie op resultaat toe te voegen aan je propositie, heb je dan eindelijk een écht offer-you-can’t-refuse. Dit is een vrij nieuw idee wat door weinig bedrijven wordt gebruikt.

Een garantie geeft je klanten niet alleen een goed gevoel, het laat ook zien dat jouw bedrijf echt dé expert is omdat je waarschijnlijk de enige bent in je markt. Sinds wij met onze eigen garantie adverteren, liggen de leads voor het oprapen.

Het is belangrijk dat dit een garantie op resultaat is. Een paar voorbeelden:

  • Zonnepanelen: Je energierekening gegarandeerd naar 0 of gratis extra panelen
  • Isolatie: Bespaar gegarandeerd 500 euro op je verwarmingskosten
  • Renovatie: Gegarandeerd tevreden of je krijgt je geld terug
  • SEO: Gegarandeerd op de eerste Google-pagina of je betaal niets
  • Onze garantie: Gegarandeerd 30 leads of je geld terug

Deze garanties klinken misschien spannend om te geven, maar hoe je ze werkelijk uitlegt in een verkoopgesprek en hoe je het contractueel vastlegt is natuurlijk iets anders.

In een advertentie leggen we namelijk nooit de kleine lettertjes vast, alleen maar de voordelen. Laten we wat voorbeelden van dit soort kleine lettertjes bespreken in dezelfde volgorde als bovenstaand rijtje:

  • *alleen tijdens productie-uren
  • *gebaseerd pp een jaarverbruik van 3000 kuub
  • *alleen op basis van foutief geïnstalleerde artikelen
  • *op basis van 1 pagina op je bedrijfsnaam
  • *we weten zeker dat we dat halen (dat kan ook nog 😉)

We hopen dat je met deze informatie een goede propositie kunt bedenken samen met onze campagnemanagers. Als je toch vragen hebt, laat dan iets weten in de WhatsApp groep.

Deel dit artikel
INHOUD